Hollands Glorie is een indrukwekkende multimedia voorstelling over het leven en werk van de oude Hollandse en Vlaamse Meesters. Hans Visser en Irena Filippova duiken in de geschiedenis van de Lage Landen tijdens de Gouden Eeuw en gaan op
zoek naar de verhalen achter de beroemde schilderijen. Een reis in beelden en tijd langs de schatten van de Hollandse en Vlaamse schilderkunst. Grootse projectie van de mooiste schilderijen en schitterende muziek … een must voor iedereen die wil zien waar “wij Nederlanders” trots op mogen zijn …er is nooit betere reclame gemaakt voor ons landje dan door de schilders.
Een greep uit de Onderwerpen
In 1633 huwt Rembrandt de burgemeestersdochter Saskia van Uylenburgch. Voor hem vormde zij een belangrijke
inspiratiebron voor een groot aantal van zijn werken. Zo portretteerde hij Saskia onder meer als een Romeinse godin.
Er zijn tientallen beroemde genreschilders geweest, maar de grootste van allen was Johannes Vermeer.
Veel van Vermeers werk gaat over jonge vrouwen. Vrouwen als toonbeeld van deugd.
Erotiek was er volop in het dagelijks leven. In veel schilderijen zaten versluierde seksuele betekenissen en er bestond
ook een rijke erotische teksttraditie. Of het nou ging over seks, homoseksualiteit, voyeurisme, de huwelijksnacht,
ontmaagding, vrolijke hoeren, geslachtsziekten of schaamhaarcoiffures: geen onderwerp bleef onbezongen.
Over de aard van huisvrouwen in de Gouden Eeuw bestaat het beeld van de dominante reinheids-fanate.
De propere steden blonken van het uren onvermoeibaar vegen, schrobben, schuren, poetsen, dweilen, boenen en wassen.
Veel zuidelijke Nederlanders kozen na de beeldenstorm voor de vrije Republiek. Hun reis is vastgelegd door de schilders …
Langs de zandwegen en landschappen van Jan van Goyen … Middelburg, Dordrecht, Breda, Rhenen, Utrecht, Maastricht.
De Antwerpenaar Rubens bleef Katholiek en kon in zijn stad blijven. Rubens was ook diplomaat en altijd onderweg.
Uit zijn bewaard gebleven brieven weten we veel over de schilderijen uit zijn tijd. Hoe duur ze waren of wat een extra engeltje kostte.
Het idee dat er zoiets bestaat als een ‘Nederlandse handelsgeest’ gaat terug naar de Gouden Eeuw. De Republiek bestond uit onbevreesde
kooplieden die met moed, durf en slimheid de wereldzeeën domineerden en de schilders werkten mee om dit beeld kracht bij te zetten.
Het succes van de handelaren was voor een belangrijk deel te danken aan de slimme scheepsbouwers. Zij ontwikkelden schepen die met weinig bemanning toch veel lading konden vervoeren. De handel met het Oostzeegebied en Rusland leverde enorme winsten op.
Judith Leyster is de bekendste vrouwelijke schilder van de Gouden Eeuw. Nadat ze was toegetreden tot het Sint-Lucasgilde in Haarlem, mocht zij zich de allereerste vrouwelijke ‘meesterschilder’ noemen. Judith Leyster waagde zich aan vrolijke gezelschappen en feestvierende jongelui.
Hendrick Avercamp mag met recht Koning Winter worden genoemd. Hij is de bekendste Nederlandse schilder van winterlandschappen uit de zeventiende eeuw. Zijn werken zijn over het algemeen zeer gedetailleerd, vol met verhalen.
Frans Snijders was gespecialiseerd in dier- en keukenstukken en een leerling van Rubens, die hem vaak inschakelde als er levende of dode dieren, groenten en fruit in zijn eigen schilderijen moesten worden afgebeeld.
Adriaen van Ostade en Adriaen Brouwer schilderde feestende en vechtende boeren. In hun werken zijn boeren steevast handtastelijke dronkaards en opvliegende messentrekkers.
Hollands Glorie de nieuwe productie van Hans Visser & Irena Filippova.
Concertdata Seizoen 2018 – 2019